Praktijk Rachela is opgericht in 2016 met als doel het ondersteunen van kinderen, jongeren, adolescenten, ouders, gezinnen en professionals. Wij ondersteunen personen van 0 tot 65 jaar.
Wij bieden onderzoek, behandeling/begeleiding, opvoedondersteuning, gezinsbrede aanpak van problemen, begeleiding van professionals en consultatie aan professionals. Een behandeling kan individueel, groepsgewijs en/of gezinsbreed plaatsvinden. Bij een (gezins)brede aanpak zijn wij niet gericht op het vinden van oorzaken, maar op de wisselwerkingen die het gedrag begrijpelijk maken. Daarbij is de betekenis van het gedrag voor de betrokkenen van belang. Ook komt het voor dat er buiten het gezin naar de wisselwerkingen worden gekeken die het gedrag begrijpelijk maken.
Wanneer er een vermoeden is van een ontwikkelingsstoornis kan aan ons gevraagd worden om hier onderzoek naar te doen. Naast onderzoek behandelen wij ontwikkelingsstoornissen en bieden wij ondersteuning in de omgang met de ontwikkelingsstoornis.
Een ontwikkelingsstoornis1 is een neurologische (heeft te maken met de hersenen) of psychische aandoening. Deze stoornis is de oorzaak dat de normale ontwikkeling van kinderen, adolescenten en volwassenen tot 65 jaar verstoord en of belemmerd wordt (negatief effect). Door deze andere ontwikkeling blijft deze persoon achter ten opzichte van de leeftijdsgenoten.
1Onder ontwikkelingsstoornis vallen ADHD, Autismespectrumstoornis, Dyslexie, Dyscalculie, Emotionele problemen, Persoonlijkheidsproblemen, etc.
Onze individuele en gezamenlijke expertises maken dat wij elkaar in het werk aanvullen. In onze praktijk zijn de volgende expertises aanwezig: Orthopedagoog-Generalist, Orthopedagoog, Psycholoog, Rouw- en Verliesbegeleider, Psychomotorische therapeut, Cognitief gedragstherapeut i.o., Cognitief Gedragswerker i.o., Remedial Teacher, Systeemtherapeut.
Daarnaast organiseren wij team- en/of ouderbijeenkomsten op scholen, kinderdagverblijven en/of in onze praktijk.
Missie
Het belang van de hulpvrager stellen wij centraal.
Met onze praktijk richten wij ons op iedereen die als gevolg van een ontwikkelingsstoornis, een sociaal emotioneel probleem, een scheiding of om andere redenen extra zorg en ondersteuning nodig heeft.
Visie
Wij zijn van mening dat iedereen een hulpaanbod dient te krijgen dat past bij zijn/haar achtergrond, capaciteiten, ontwikkeling en interesses. Die persoon moet – waar nodig met specifieke ondersteuning – de kans krijgen om zich te ontwikkelen en te ontplooien. Een passende deelname aan het onderwijs en de maatschappij dient mogelijk te zijn, en hier dragen wij graag aan bij.
Iedereen is welkom bij Praktijk Rachela. Iedere persoon is uniek en bijzonder en krijgt bij Praktijk Rachela een bij de persoon passend aanbod aangereikt.
Kwaliteit en registraties
Als praktijk vinden wij het werken volgens beroepscodes en het bieden van kwaliteit belangrijk. Om deze redenen zijn wij aangesloten bij verschillende beroepsverenigingen, registers en werken wij aan het hebben van een keurmerk.
Hieronder staan de beroepsverenigingen, de registers en de kwaliteitskeurmerken:
Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen (NVO)
Rachela is bij de NVO geregistreerd als Orthopedagoog-Generalist.

Nederlands Instituut van Psychologen (NIP)
Rachela is bij het NIP geregistreerd als Psycholoog NIP.

Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG)
Rachela heeft een BIG-registratie bij het CIBG als Orthopedagoog-Generalist.

Kiwa Kwaliteitsmanagementsystemen
Praktijk Rachela werkt met een kwaliteitsmanagementsysteem conform internationale normen als ISO 9001:2015 en wordt jaarlijks gecontroleerd.

Algemeen Gegevensbeheer Zorgverleners (AGB)/VEKTIS
Praktijk Rachela beschikt over een AGB-registratie, zowel persoonlijke- als praktijkregistratie. Bij onze AGB-registratie hoort een eigen unieke AGB-code. In alle administratieve processen binnen het zorgveld wordt deze AGB-code gebruikt als identificerende sleutel. In het AGB-register staat alle noodzakelijke (zorg)informatie om declareren en het afsluiten van contracten tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders mogelijk te maken. Ook is de informatie uit het AGB-register de basis voor zorgzoekers en zorgvinders voor verzekerden en patiënten. Vektis beheert het AGB-register.

Kamer van Koophandel (KvK)
KVK biedt ondernemers houvast. Praktijk Rachela is ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.

ZorgDomein
ZorgDomein is een onafhankelijk digitaal zorgplatform. Hier kunnen zorgverleners de best mogelijke zorg aanbieden, vinden en regelen. Voor elke patiënt en cliënt. ZorgDomein helpt zorgverleners met het vinden, kiezen en regelen van zorg en verbindt zorgprofessionals met elkaar en hun patiënten en cliënten. Praktijk Rachela heeft een abonnement van ZorgDomein. Doorverwijzingen kunnen via ZorgDomein plaatsvinden.

Landelijke Beroepsvereniging voor Remedial Teachers (LBRT)
De Landelijke Beroepsvereniging van Remedial Teachers (LBRT) is een Nederlandse vereniging die zich inzet voor de professionalisering en belangenbehartiging van remedial teachers.
Rachela is geregistreerd remedial bij de LBRT.

Teken je gesprek
“Teken je gesprek” is een visuele gespreksmethode die gebruikmaakt van tekeningen, symbolen en kleuren om gesprekken met kinderen, jongeren of volwassenen duidelijker, rustiger en effectiever te maken. De methode is ontwikkeld in Nederland en wordt vaak gebruikt in het (speciaal) onderwijs, jeugdzorg, coaching en therapie.
Rachela is een gediplomeerd Teken je gesprek coach.

Ik leer leren
Rachela is gecertificeerd ‘Ik leer leren’ trainer. Als ‘Ik leer leren’-trainer begeleidt Rachela kinderen en jongeren bij het ontwikkelen van leer- en studievaardigheden. Zij werkt met het programma ‘Ik leer leren’, ontwikkeld door Tea Adema, dat kinderen helpt ontdekken hoe ze het beste kunnen leren – ongeacht het schoolniveau.

De Coole Kikker
Rachela is gecertificeerd trainer van De Coole Kikker. De Coole Kikker bestaat uit verschillende materialen en activiteiten die kinderen spelenderwijs kunnen helpen sociaal vaardig en weerbaar te worden. Er zijn ook spellen om faalangstige kinderen te leren minder angstig te denken of om met kinderen te praten over hun gevoelens na een echtscheiding.

Vriendenprogramma
Veerkracht en zelfvertrouwen voor kinderen en jongeren!
Het Vriendenprogramma is een gestructureerd, evidence‑based programma dat kinderen en jongeren leert om zelfbewuster, veerkrachtiger en weerbaarder te worden. Het biedt:
Concrete handvatten: denken, voelen, ontspannen, plannen, steunen
Wetenschappelijke onderbouwing voor effectiviteit tegen o.a. angst en depressie.
